Jaké písmo použít na webových stránkách?

dot_decor.png

Kvalitu a dojem webových stránek spoluvytváří i to, jaké písmo pro svůj webový projekt zvolíte. Zvolené písmo by mělo korespondovat s celkovým stylem stránek a formou komunikace, mělo by zároveň reflektovat i obor (zaměření) webu. Pro stránky zámeckého hotelu, který je stylizován do předminulého století nemůžeme vybrat nějaký moderní a tučný font. Font na webu, určeného dětem nemusí být zase tak formální a konvenční jako bude ten na stránkách daňového poradce, atd.

Použité písmo zkrátka musí korespondovat s charakterem stránek. Co ale musí splňovat vždy je čitelnost a dostatečný kontrast. Někdy se stává, že se designéři a grafici nechají příliš unést vzhledem webových stránek a použijí nedostatečně kontrastní barvu písma vůči pozadí a neuvědomí si přitom, že existuje poměrně velké procento lidí, pro které se takto napsané informace stanou nečitelnými – pro ověření dostatečného kontrastu dokonce existují online nástroje, kterými se tento kontrast dá přesně změřit a vyhodnodit použitý odstín a velikost písma vůči pozadí, případně nasimulovat různé zrakové vady. Státní instituce dokonce musí dodržovat pravidla přístupnosti pro webové stránky právě kvůli tomu, aby informace publikované na jejich stránkách byly přístupné maximálnímu počtu občanů včetně těch, kteří trpí nějakou formou zrakového či jiného typu postižení.

Další chybou je, že zvolí nevhodný font například typu … Condensed (sražené), které je při určitých velikostech velmi špatně čitelné.

Co je potřeba zohlednit při výběru písma?

Při výběru písma budete muset vyřešit následující otázky:

  • Podporuje zvolené písmo češtinu, popřípadě jiné jazyky, obsažené na webu? Toto je asi nejdůležitější bod, aby nedocházelo ke špatnému zobrazení písmen jako jsou ěščřžýáíé, to potom působí velmi rušivě a neprofesionálně.
  • Bezpatkové (sans serif) nebo patkové (serif) písmo? Existují i další varianty písem (například ručně psaná či strojová), avšak u většiny webových projektů je použito bezpatkové písmo – kvůli lepší čitelnosti na zobrazovacích zařízeních zvláště při menších velikostech. Patkový font sice lépe vede oko při čtení, ale na elektronických zobrazovacích zařízeních se používá spíše ve větším provedení (v nadpisech)
  • Jak působí u zvoleného fontu mezery mezi písmeny? Jaké má zvolený font mezery mezi písmeny je důležité právě například při použití českých písmen – někdy se stává, že jsou mezery velmi nepravidelné a to opět působí rušivě
  • Je font čitelný? Zvolené písmo by mělo být čitelné při použití v různých velikostech.
  • Jak bude zarovnaný text na stránkách? Zarovnání do bloku vám sice text roztáhne rovnoměrně do pravého i levého okraje stránky, ale zvažte jeho použití – v mnoha případech vznikají v řádku nerovnoměrné mezery mezi slovy a text v samotném řádku působí velmi neuspořádaně.
  • Kolik použít druhů písma na stránkách? Doporučuji používat maximálně dva druhy fontů – jeden pro nadpisy a jeden pro vlastní text, aby byla zachovaná konzistence.

Jaké je poselství projektu a styl jeho komunikace?

Jak jsme si již řekli, je důležité zajistit, aby zvolený typ písma odpovídal tónu a poslání projektu, na kterém pracujete. Zde je několik otázek, na které byste si měli umět odpovědět:

  • Je charakter projektu spíše formální nebo neformální?
  • Měl by font být tučný nebo nebo naopak tenký?
  • Jak vypadá zvolený typ písma ve velkém a malém provedení?
  • Jak se bude hodit k obrázkům a barvám, použitým na stránkách?
  • Navozuje zvolené písmo požadovanou náladu a emoci?

Jaké písmo tedy zvolit?

Výběr písma je poměrně komplexním úkolem. Písem existuje nepřeberné množství. Já sám mám velice dobré zkušenosti s použitím Google fontů, kterých je poměrně široká nabídka, poměrně slušná část jich podporuje češtinu a jsou zdarma. Budete-li se navíc řídit body, uvedenými v tomto článku, zvolíte určitě dobře 🙂

 

Sdílejte tento článek!