+420 605 236 723   info@vyrobawebu.cz
Webové stránky: 1. díl – Jakou technologii zvolit?

Právě jste se rozhodli vytvořit si webové stránky. Jak postupovat krok za krokem se dozvíte v krátkém seriálu, který jsem pro vás připravil.

ilustrační obrázek: webové stránky - obrazovka se zdrojovým kódemPři plánování stránek, před jejich vlastním vytvořením, je nejprve velmi důležité uvědomit si (a nejlépe i napsat) k jakému účelu mají webové stránky sloužit. Podle toho si totiž následně zvolíte řešení, jakým způsobem si webové stránky vytvoříte, respektive necháte vytvořit. Budeme tedy vycházet z předpokladu, že nemáte programátorské znalosti. V tento okamžik mě napadají čtyři kategorie, do kterých bych webové stránky rozdělil. Stránky, které budete tvořit by potom měly zapadnout (nebo se přiblížit) do jedné z těchto kategorií:

  1. Vizitka
  2. Osobní blog
  3. Stránky neziskové organizace
  4. Firemní weby
  5. Korporátní web

Stránky jsou typově seřazeny podle náročnosti od nejjednodušších po nejsložitější. Každá kategorie má svá specifika a ne pro každou se hodí ta či ona technologie.

Vizitka

Stránky typu vizitka bývají zpravidla velmi jednoduché, říká se jim také, že jsou statické  ty se potom sice rychle načítají, náklady na jejich vytvoření a někdy i provoz bývají minimální, na druhou stranu však mívají značná technická omezení a limity a neumožňují zdaleka tolik funkcí a možností, které jsou naopak typické pro stránky dynamické.

Osobní blog

Blog zpravidla nebývá nijak náročný a typicky se na něm prezentuje soukromá osoba, která sdílí své každodenní příběhy, názory, životní postoje, apod. V dnešní době jsou moderní i videoblogy, které si uživatelé zřizují na některé ze služeb pro sdílení videa, nejčastěji zpravidla YouToube. Blog je typický řadou článků, chronologicky řazených od nejnovějšího (který bývá nahoře) k nejstaršímu.

Stránky neziskových organizací

Stránky neziskovek již patří k firemním stránkám, ovšem mnohdy mají, oproti jiným firmám, velmi omezený rozpočet na jejich realizaci. Tento aspekt je proto také třeba vzít v potaz.

Firemní weby

V tomto případě mám na mysli stránky malých a středních firem z různých oblastí lidské činnosti. Jedná se o stránky náročnější, s větším objemem informací, často ve více jazykových mutacích, složitějšími kontaktními formuláři, vyhledávači poboček, eshopy, apod.

Korporátní web

V případě korporátních webů mám na mysli webové stránky velkých bank, pojišťoven, s velkým množstvím produktů, vlastními bankovními systémy a složitými integracemi, na jejichž realizaci pracují zpravidla celé týmy lidí.

Jakou technologii tedy vybrat?

V případě miniwebů typu Vizitka, který neočekáváme nijak velkou návštěvnost, obvykle stačí jednoduchý statický editor, kterým lze následně stránky nahrát i na webhosting. Nebo můžete využít některý ze systémů pro tvorbu webových stránek, jako je například Wix nebo Webnode. Je však třeba říci, že tyto systémy mají také celou řadu nevýhod. Mezi ně například patří:

  • nemožnost editovat zdrojový kód
  • majitelem stránek je služba, u které máte stránky pronajaté (Wix nebo Webnode)
  • stránky se pomalu načítají
  • stránky jsou někdy problematické z pohledu responzivity – správného zobrazení na mobilních zařízeních
  • reklamy, obsažené ve verzích zdarma
  • omezené možnosti – nemožnost přidat nic, co není obsaženo v editoru
  • po čase začnou být na provoz dražší, než open source redakční systémy

v dlouhodobém horizontu se zkrátka tyto systémy nevyplatí.

V případě osobního blogu, stránek pro neziskové organizace, nebo firemního webu se už určitě vyplatí technologie, postavená na některém z velkých redakčních systémů WordPress, Joomla nebo Drupal – to je zároveň mé doporučení pro všechny stránky, které vytvářím.

Pro korporátní weby se potom zpravidla volí individuální řešení, které je zpravidla extrémně drahé (je potřeba uživit celou řadu lidí – grafik, projektový manažer, programátor, tester, atd.) – jen pořízení základu takového webu může znamenat investici ve výši několika stovek tisíc až milionů Kč. A navíc zde funguje tzv. vendor lock, což je závilost na konkrétním dodavateli, protože firma, která stránky a s tím spojený software vyvinula je nevyměnitelná a v případě změny dodavatele je potřeba předělat od základu celý web. Toto řešení proto využívají jen „giganti“ jako jsou banky a pojišťovny, které vyžadují integraci svých systémů do webového prostředí a neobejdou se bez celých týmů špičkových programátorů na straně dodavatele.