+420 605 236 723   info@vyrobawebu.cz
Jak vybrat barvy pro web

Jak vybrat barvy pro webové stránky

Výběr barvy či barev pro logo či webové stránky je poměrně složitý proces, ve kterém je potřeba zohlednit různé faktory a pracovat s nimi. V následujícím článku se dozvíte na co všechno je potřeba myslet, když volíte barvy pro vaše logo či prezentaci.

Emoce

Barvy na webových stránkách spoluvytvářejí první dojem u návštěvníka stránek a působí na něj. Toho využívá velká část firem a přizpůsobuje tomu své firemní barvy. Bylo zjištěno, že barvy dokážou u člověka vyvolat určitou emoci – víme například, že:

Červená barva

vzbuzuje chuť, pozornost, vášeň, podporuje pocit naléhavosti. S touto barvou se můžeme setkat například v zábavním či potravinářském průmyslu, ve sportu a výrobcích pro děti.

Oranžová barva

je barvou nezávislosti, kreativity, dobrodružství a zábavy. Je často k vidění v oblasti umění, zábavy, potravinářském průmyslu.

Zelená barva

tato barva evokuje plodnost, růst, harmonii s přírodou, bezpečí, klid a zdraví. Často ji vídáme například v logách ekofirem, u farmářů, přírodních, vzdělávacích a neziskových webech, ale i u některých bank.

Modrá barva

symbolizuje svobodu, důvěryhodnost, moudrost, upřímnost a loajalitu. Tato barva je často využívána konzervativnějšími institucemi jako jsou finanční nebo zdravotnické firmy.

Fialová barva

představuje spiritualitu, citlivost, soucit, mysterióznost. Používá se u humanitárních projektů, v náboženství a v psychologii.

Hnědá barva

stojí za emocemi jako jsou stabilita, upřímnost, komfort a příroda. Je často k vidění v zemědělství, potravinářství, právních službách a dopravě.

Černá barva

symbolizuje moc, autoritu, disciplínu a eleganci. Používá se napříč všemi odvětvími, nejčastějí v kombinaci s dalšími barvami.

Čitelnost a přístupnost

U výběru barev pro webové stránky platí pravidlo, že méně je někdy více. Někdy stačít použít pouze jednu barvu v kombinaci s odstíny šedé nebo černou, u jiných webů to může být kombinace vícebarevná, vždy ale platí zásada, že by web neměl působit přeplácaně a v první řadě by měl web po použití být čitelný. Čitelností mám na mysli dostatečný kontrast mezi barvou písma a pozadí. Mezi velmi nepříjemnou kombinaci patří například červené písmo na modrém pozadí, nebo písmo v jiném odstínu barvy pozadí. Existuje poměrně vysoké procento lidí, kteří mají nějakou oční vadu a některé barevné kombinace jim znemožní čtení informací, publikovaných na stránkách.

Státní instituce dokonce musí dodržovat pravidla přístupnosti pro webové stránky. Pro ověření dostatečného kontrastu dokonce existují online nástroje, kterými se tento kontrast dá přesně změřit.

Barevné kombinace (schémata)

Kromě čitelnosti písma a pozadí je potřeba také vybrat dobrou a harmonickou barevnou kombinaci. Nevhodně kombinované barvy mohou způsobovat disharmonii a mohou v návštěvníkovi stránek nebo v konzumentovi reklamy vyvolat nepříjemné pocity. Návrháři, grafici a umělci proto používají nástroj, který se jmenuje barevné kolo. Pro základní kombinace barev existují tato pravidla:

  1. Analogické barvy jsou ty, které spolu v barevném spektru sousedí:
    analogické barvy
  2. Komplementární (protilehlé) barvy se nacházejí na protilehlém konci barevného kola:
    protilehlé barvy
  3. Rozdělené barvy – v případě této kombinace vyberete barvu a následně vyberete dvě barvy, které sousedí s barvou na opačném konci kola. Tato barevná kombinace upoutá pozornost a přitom je stále příjemná na pohled:
    rozdělené barvy
  4. Triadická barevná paleta – vyberete barvu a nakreslíte rovnostranný trojúhelník. Tato kombinace dodává vyvážený pocit.
    triadická barevná paleta
  5. V případě více než tří barev se obrazec trojúhelníku nahradí čtyř- nebo šestiúhelníkem – tak, abychom vždy dostali barvy, které jsou proti sobě v opozici.

Díky porozumění psychologii barev a teorii o jejich míchání byste měli být schopni dospět k paletě barev, která se bude hodit pro vaši webovou stránku, logo, reklamu či jinou grafiku a která bude pro vašeho návštěvníka působit nejen přitažlivě, ale vyvolá v něm i požadovanou emoci.