Vytváříte-li web pro své podnikání či obchod, budete se vašim náštěvníkům snažit předvést v co nejlepším světle. Nedbale vytvořené stránky snižují vaši důvěryhodnost a také omezují použitelnost a uživatelskou přívětivost stránek. Navíc je pro návštěvníky stránek odrazující, když v určitém (krátkém) čase nenajdou to, co hledají – to je u profesionálního webu nemyslitelné.
Naštěstí existuje několik jednoduchých pravidel, jejichž dodržení vám u vašich návštěvníků zajistí vytvoření dojmu profesionálního webu. Vytvoření čistého designu a optimalizace vašich stránek pro mobilní zařízení je naprostý základ toho, aby dobře odrážely předmět vašeho podnikání a reprezentovaly vás.
V tomto článku prozkoumáme sedm nejdůležitějších prvků, které určitě chcete, aby Váš web měl.
Profesionální design webových stránek
Webdesign není a neznamená jen vzhled. Je to způsob, jakým je uspořádán obsah vašich webových stránek. Ten pak určuje rozdíl mezi stránkou, na které se uživatelé pohybují intuitivně a rychle se dostanou k informaci, kterou hledají a mezi stránkou, kde je text chaoticky a nekoncepčně promíchán. Znamená to, že webdesign je potřeba vytvořit (svůj web navrhnout) strategicky – za použití vhodných barev, fontů a jejich velikostí tak, abyste nejdůležitější informace zvýraznili a logicky na stránkách vymezili oddíly (sekce).
Dobře navržené webové stránky potom mohou z kvalitní a snadné navigace a čitelnosti jen těžit. Kromě toho tím také zlepšujete hodnocení vašich stránek ve vyhledávačích. A jde to dál – čím lépe je váš web navržen, tím více více na něm Vaši návštěvníci stráví času a budou s ním interagovat. Delší doba trvání návštěv potom příznivě ovlivňuje i SEO (optimalizaci pro vyhledávače). Matoucí, špatně navržený web vypadá nedbale a bude vaše návštěvníky mást. Naproti tomu u návštěvníků webu, na kterém budete mít obsah uspořádán promyšleně, budete mít přirozenou autoritu a návštěvníci vás budou brát vážně. Zkrátka: je-li pro návštěvníka obtížné se na webu vyznat, riskujete jeho ztrátu a odchod.
94% návštěvníků uvádí jako důvod pro rychlé opuštění webových stránek jejich design a první dojem, který v nich stránky zanechaly. Znamená to, že pro udržení návštěvníků budete muset vytvořit vysoce profesionální webové stránky.
7 Charakteristik profesionálního webu
V následujících sekcích si ukážeme sedm způsobů, které vám zajistí, aby vaše webové stránky reprezentovaly vaši firmu v nejlepším možném světle. Dodržování těchto bodů vám pomůže k tomu, že návštěvníci vašich stránek najdou všechny informace, které hledali, a opustí váš web s pozitivním dojmem.
Čistý design, jasné rozvržení sekcí
Design rozložení sekcí je o tom, kde jsou všechny prvky na vaší stránce rozmístěny a kolik místa zabírá každý z nich. K tomu, abyste abyste dosáhli efektivního, jednoduchého a přehledného designu nemusíte být zrovna umělec, stačí se řídit základními pravidly designu. Není-li tomu tak, může být těžké se na webu vyznat a pohybovat se v něm:
Příklad špatně navrženého webu.
Čistý webdesign také usnadňuje používání vašeho webu. Zdůrazněním důležitých sekcí a vytvořením jasné struktury usnadníte návštěvníkům procházení a nalezení toho, co hledají.
Pro začátek toho lze hodně dosáhnout dodržováním Pravidla třetin a vizuální hierarchie v rozvržení vašeho webu. Jsou to jednoduchá pravidla, která může použít kdokoli. Tato pravidla určují, kde a jakým způsobem jsou umístěny důležité informace.
Jednoduchost použití
Čistý design neznamená pouze elegantní estetičnost. Váš web by měl být také jasný a snadno použitelný. Jinými slovy, každý prvek vašeho webu by měl být vytvořen tak, aby mu rozuměl průměrný uživatel. Vaši návštěvníci by měli být schopni se rychle webu zanořit a udělat to, co potřebují.
Pokud například na svém webu prodáváte produkty nebo služby, musíte si být jisti, že všechny prvky, které zákazník bude muset použít, jsou jasně označeny:
Už jste někdy museli lovit tlačítka Přidat do košíku a Odebrat z košíku v eshopu, nebo jste se marně snažili najít políčko pro vyhledávání? To jsou přesně problémy, které způsobují, že používání webových stránek je frustrující a mohou vyústit v to, že návštěvníci prostě odejdou.
Někdy to pro vás může být těžké vidět vaše webové stránky z pohledu nezúčastněného pozorovatele, protože jediné, co víte je vaše představa k čemu jsou stránky určeny. Je proto velmi užitečné oslovit několik testerů, aby prošli webem jako první uživatelé. Poznamenejte si vše, co vám řeknou, že je obtížné používat a na tyto prvky se potom zaměřte.
Vynikající výkon webu
Ať už jsou vaše webové stránky jakkoli úžasné, nezáleží na tom, pokud se návštěvníkům načítají příliš dlouho. Uživatelé/návštěvníci webových stránek očekávají rychlost jako součást jakéhokoli profesionálního webu. Mnoho z nich opustí web, jehož načtení trvá delší dobu:
Pokud jste tak dosud neučinili, udělejte si čas a zoptimalizujte rychlost načítání svého webu. Optimální paměťových zdrojů Vašeho webového serveru zajistí, že návštěvníci uvidí váš web téměř okamžitě. Pokud optimalizace nepomůže, pravděpodobně je čas pro navýšení kapacity stávajícího webhostingu, nebo zvážení přechodu na silnější webhosting.
Jasně formulovaný text na webových stránkách
Text na webových stránkách je stejně důležitý jako její vzhled. Web, který je plný překlepů, pravopisných chyb a špatné gramatiky, bude návštěvníky odrazovat. Stejně tak bude návštěvníky odrazovat, bude-li text na webových stránkách tupý, těžko pochopitelný nebo opakující se. Pokud si návštěvníci udělají čas na čtení vašich stránek, měli by být odměněni šumivou a poutavou prózou.
Naštěstí existuje mnoho online zdrojů, které vám mohou pomoci stát se lepším copywriterem (tvůrcem textů pro webové stránky). Nejdůležitější je, snažit se o jasné a stručné psaní textů, které jsou snadno čitelné a pečlivě zkontrolované korektorem. Může vám k tomu pomoci i kontrola pravopisu ve Wordu, nebo takové nástroje jako je například Grammarly. Nemáte-li dostatek kapacit pro tuto činnost, můžete také zvážit pronájem copywritingové firmy.
Profesionální logo
Logo je jednou z prvních věcí, které by noví klienti měli vidět, když interagují s jakýmkoli z vašeho online obsahu. Profesionální logo představuje vizuální značku, která návštěvníkům pomůže zapamatovat si vaši firmu. Nemusí vás to finančně zruinovat, protože můžete získat logo profesionálního vzhledu za cenu 20$ nebo méně tím, že si najmete nezávislého pracovníka na webech jako Fiverr.com.
Ještě lepší je najmout si profesionálního designéra, protože Vám může vytvořit více unikátních a zapamatovatelných návrhů v optimální barevné kombinaci (včetně jednobarvených variant), ze kterých si budete moci vybrat. Samozřejmost je předchozí konzultace s vámi, aby dobře pochopil váš business a zvolil nejvhodnější provedení a loga vám dodá v křivkových formátech. Profesionální logo může stát zhruba 2.000,- až 6.000,- Kč, ale určitě vyplatí se investovat do „tváře“ vašeho podnikání.
Kvalitní obrázky
Používáte-li na svém webu obrázky, je třeba, abyste vždy zajistili jejich vysokou kvalitu. Používání rozmazaných nebo rozrastrovaných obrázků vypadá neprofesionálně, zejména na klíčových místech, jako je vaše logo a záhlaví. Není-li to záměr, jako například u pixel-artu, vypadá rozmazaný obrázek jako chyba, čímž tedy určitě neuděláte skvělý první dojem! Tomuto problému se můžete vyhnout tak, že začnete pracovat s obrázky ve vysokém rozlišení a až poté je optimalizujete pro výkon webu.
Optimalizace pro mobilní zařízení
V dnešní době bude pravděpodobně již více než polovinu vašich návštěv na vašich webových stránkách tvořit návštěvníci z mobilních zařízeních. Proto je velmi důležité optimalizovat váš web pro menší obrazovky. V opačném případě se mohou prvky vašeho webu pro mobilní uživatele zobrazit nesprávně nebo se mohou načíst špatně. Cest pro optimalizaci zobrazení stránek na mobilních zařízeních je více, jednou z nich může být například nástroj AMP.
Budete-li se řídit výše uvedenými pravidly, budete vlastníky opravdu profesionálního webu.