E-shop – open-source versus krabicová řešení

Rozhodnete-li se prodávat zboží na internetu, máte pro vytvoření svého elektronického obchodu (e-shopu) několik možností:

  1. Volně dostupná (open-source) řešení
  2. Krabicová řešení

V následujících řádcích se podrobněji podíváme na každé z uvedných řešení, zmíníme jejich výhody a nevýhody.

Volně dostupná řešení

Volně dostupná, neboli open-source řešení jsou ta, jejichž software si můžete kdykoli stáhnout a nainstalovat. Příkladem takových řešení je například Prestashop, Magento či Opencart. Největší výhodou těchto řešení je to, že e-shop je navždy váš se vším všudy a pořizovací náklady jsou naprosto minimální. Co ale budete do e-shopu určitě investovat, je čas potřebný na konfiguraci, hledání doplňkových modulů a služeb (které mohou být zcela zdarma, ale i placené), testování a ladění systému.

Výhody

  • Nulové náklady a prakticky nulové měsíční poplatky
  • Vlastnictví licence na e-shop
  • Přístup ke zdrojovému kódu

Nevýhody

  • Vysoká časová náročnost nastavení a konfigurace e-shopu
  • Nutnost doinstalovat a/nebo dokoupit doplňky pro další požadované funkčnosti
  • Dodatečné náklady a/nebo časová investice v případě nutnosti podpory
  • Nutnost aktualizace e-shopu a jeho komponent, riziko nekompatibility doplňků
  • Časová investice při přidávání dodatečných funkčností, platebních bran, apod.
  • Webhosting není v ceně

Krabicová řešení

Krabicová řešení e-shopu jsou specializovanými společnostmi dlouhodobě vyvíjené systémy, které jsou zákazníkům pronajímány za měsíční poplatek zpravidla v řádech stokorun až tisícikorun v případě velkých e-shopů. Zákazníci si volí výši poplatků svými požadavky na funkcionality a moduly. Tato řešení bývají pohodlná a jsou doporučena jak úplným začátečníkům, tak ale i velkým e-shopům, které se chtějí věnovat obchodu a technická řešení svých požadavků přenechávají na společnostech, které e-shopy spravují.

Tato řešení mívají zpravidla integrovány v ceně veškeré služby, možnosti doručování, fakturaci, propojení systému s účetními systémy, integraci do zbožových vyhledávačů, apod.

Příklady podle mého názoru v současné době nejlepších krabicových řešení (nejlepší nahoře):

Výhody

  • Nízká cena (platí se zpravidla pouze licenční poplatky, navíc zde máte i zkušební období zdarma)
  • Aktualizace ze strany poskytovatele v ceně (nemusíte se zabývat aktualizacemi, bezpečnostními záplatami, apod.)
  • Předpřipravené funkcionality (platební brány, doručení, fakturační moduly, apod.)
  • Webhosting v ceně
  • Rychlé spuštění (po prvotním nastavení je možné e-shop okamžitě spustit)

Nevýhody

  • Vysoká cena v případě odkupu celého řešení (pokud to je vůbec možné)
  • Nemožnost dovývoje případných dalších funkcionalit
  • Závislost na dodavateli (co se týče hostingu, licence i zdrojového kódu, ke kterému nedostanete přístup)

Krabicová řešení nejsou příliš vhodná pro technické typy, kteří „chtějí vidět do kódu“ a dělat si případně sami nějaké úpravy. Stejně tak, jako nejsou vhodná pro ty, kteří chtějí mít e-shop nainstalovaný na svém firemním serveru.

Je také dobré si podrobně prostudovat licenční podmínky a možnosti odkoupení řešení, pokud víte, že byste to výhledově požadovali.